Bu yıl koronavirüs salgını nedeniyle alınan tedbirler kapsamında evler mescit olarak kullanılacak. “EVİM MESCİDİM, AİLEM CEMAATİM OLSUN” projesi kapsamında Babaeski İlçe Müftülüğü, vatandaşların camilere gidemediği bu süreçte evlerde nasıl cemaat olunur, kimler imamlık yapabilir, Ramazan ayında evde “Teravih” namazı nasıl kılınır, mukabele evde nasıl okunur gibi konularda vatandaşları bilgilendirmek amacıyla soru-cevap şeklinde oluşan bir bilgilendirme broşürü hazırladı.
Babaeski İlçe Müftüsü Abdurrahman Koç hazırlanan bilgilendirme broşürleri ile ilgili açıklamada bulundu. Müftü Koç açıklamasında şu ifadelere yer verdi;” “Yüce Kitabımız Kur’an-ı Kerim’in indirilmeye başlandığı, bin aydan daha hayırlı Kadir Gecesini içinde barındıran evveli rahmet, ortası mağfiret, sonu cehennemden kurtuluş olan on bir ayın sultanı mübarek Ramazan-ı Şerif’in gölgesi üzerimize düşmüştür. Bilindiği üzere tüm dünyayı etkisi altına alan salgın hastalığın olumsuz etkileri ülkemizde de yakinen hissedilmektedir. Salgın hastalığın yayılımının azaltılması ve etkilerinin en aza indirilmesi amacıyla tüm dünyada ve ülkemizde bazı tedbirler alınmıştır. Bu kapsamda başta Mekke-i Mükerreme’de bulunan Kâbe-i Muazzama olmak üzere ülkemizdeki tüm camilerde cemaatle namaza ve Cuma namazlarına ara verilmesinin üzüntüsü içerisindeyiz. Ramazana mahsus ibadetlerimizden biri olan Teravih namazlarını da camide cemaatle kılma imkânını bulamayacağımız da aşikârdır. Farz namazlar tek başına da kılınır. Ancak cemaatle kılınması Sünnet-i Müekkede’dir. Camiye devam etmenin manevi kazancı çok, toplumun birliğini sağlamada rolü büyüktür. Evlerimizde kalmanın sağlığımız açısından önem arz ettiği bu süreçte ailemizle birlikte cemaatle beş vakit namazı ve Teravih namazlarını kılarak bu sünneti yerine getirebiliriz. Babaeski İlçe Müftülüğü olarak “EVİM MESCİDİM, AİLEM CEMAATİM OLSUN” sloganıyla camiye gelemediğimiz süre içinde evde nasıl cemaat olunur, kimler imamlık yapabilir, Ramazan ayında evde “Teravih” namazı nasıl kılınır, mukabele evde nasıl okunur gibi konularda soru-cevap şeklinde siz değerli hemşerilerimizi bilgilendirmek amacıyla bu broşürü hazırladık. İdrak edeceğimiz Ramazan ayının, bu salgın hastalıktan bir an önce kurtuluşumuza vesile olmasını; milletimize, ümmet-i Muhammed’e ve bütün insanlığa hayırlar getirmesini Cenâb-ı Hak’tan niyaz ederiz.”
EVİM MESCİDİM, AİLEM CEMAATİM OLSUN
Soru: Beş vakit Namaz Kimlere Farzdır?
Cevap: Müslüman, bulûğ (ergenlik) çağına ulaşmış ve akli dengesi yerinde olan herkese farzdır.
Soru: Cemaat İle Namaz Kılmanın Hükmü Nedir?
Cevap: Müekked sünnettir.
Soru: Cemaat yapmak için en az kaç kişinin bulunması gerekir?
Cevap: İmamlık yapacak kişinin dışında bir kişinin bulunması yeterlidir. Bu bir kişinin çocuk veya yetişkin olması arasında fark yoktur.
Soru: Kimler Cemaate Namaz Kıldırabilir?
Cevap: İmam, cemaate namaz kıldıran kişi demektir. Bir kimsenin cemaate namaz kıldırabilmesi için kendisinde yedi şartın bulunması lazımdır. Bunlar; müslüman olmak, ergenlik çağına gelmiş olmak, akli dengesi yerinde olmak, erkek olmak, namaz sure ve dualarını ezbere okuyabilmek, özürlü olmamak (peltek, idrar kaçırma gibi sıkıntılara sahip kişi imamlık yapamaz. Özürlü olan kişinin zarurete binaen kendi namazı sahihtir, başkasına imam olamaz.), namazın şartlarından birinin ortadan kalkmaması; (Mesela, necasetten temizlik namazın şartlarındandır. Üzerinde namaza engel olacak miktarda pislik olup da onu temizleyecek bir şey bulamayan kimse, temiz olan bir kişiye imam olamaz.)
Soru: Cemaat ile namaz kılınacağı zaman saf düzeni nasıl olmalıdır?
Cevap: İmama uyan bir erkek ise ökçesi imamın ökçesinden biraz geride olmak üzere imamın sağında durur. Solunda veya arkasında durması mekruhtur. İmama uyan sadece bir kadın olursa, imamın arkasında durur. Bir erkek ile bir kadın ise erkek imamın sağına, kadın arkasına durur. İmama uyan cemaat birden fazla yani iki veya daha çok ise imamın arkasında durur. Cemaatin sayısı çoğalınca saflar şöyle düzenlenir: Önce erkekler, sonra erkek çocuklar, daha sonra da kadınlar ve kız çocukları. Soru: Cemaatle namazda niyet nasıl yapılır?
Cevap: Namaza başlarken hem namaza, hem de imama uymaya niyet etmek gerekir. İmamın, kendisine uyan kadınların namazlarının sahih olabilmesi için kadınlara da imam olduğuna niyet etmesi gerekir. Namaz kıldıran kişi : “Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya bana uyanlara (kadınlar dâhil) kıldırmaya” şeklinde niyet eder. Cemaatle namaz kılacak kimse ise: “Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya uydum hazır olan imama” şeklinde niyet eder.
Soru: Cuma namazı evde kılınabilir mi?
Cevap: Cuma namazının sahih olabilmesi için herkese açık bir mekânda yani camide eda edilmesi gerekir. Dolayısıyla evde Cuma namazı kılınamaz. Cuma namazının kılınması için gerekli şartlar oluşmadığı durumlarda o günün öğle namazının tek başına kılınması gerekli ve yeterlidir. Soru: Televizyon, radyo, internet vb. kitle iletişim araçları vasıtasıyla evde cuma namazı kılınabilir mi? İslam’ın şiarlarından sayılan Cuma namazı, cemaatle camide veya açık alanda kılınması gereken temel bir ibadettir. Bu namazın, özel hanelerde kılınması caiz değildir. Evlerde kılınan bir namaz Cuma namazı olarak geçerlilik kazanmaz. Cuma namazı da dâhil olmak üzere cemaatle kılınan namazlarda imam ile ona uyanların hakikaten veya hükmen aynı mekânda bulunması şart olduğundan televizyon, internet vb araçlarla yayınlanan namazlara başka yerlerden uyulması da caiz değildir. Bu sebeple imamın namaz kıldırdığı mekânın hakikaten ya da hükmen dışında olan başka bir mahalde bulunan bir kimsenin o imama uyarak namaz kılması durumunda bu namaz geçerli olmaz.
Soru: Cemaatle namaz kılmanın fazileti nedir?
Cevap: Dinimiz, cemaatle namaz kılmaya büyük önem vermiştir. Cemaatle namaz kılan Müminler tek başına namaz kılanlardan daha çok sevap kazanır. Bu konuda Sevgili Peygamberimiz şu müjdeleri veriyor: “Cemaatle kılınan namazın sevabı, tek başına kılınan namazdan yirmi yedi kat daha fazladır” (Tirmizî, Salat, 47) “Yatsı namazını cemaatle kılan bir kimse, gece yarısına kadar namaz kılmış gibi olur. Sabah namazını cemaatle kılan bir kimse bütün gece namaz kılmış gibi olur.” (Tirmizi, Salat, 51) Soru: Teravih namazının vakti ne zamandır?
Cevap: Teravih namazı, yatsı namazından sonra kılınır. Yatsıdan önce kılınması caiz değildir.
Soru: Teravih namazı kaç rekâttır ve nasıl kılınır?
Cevap: Teravih namazı yirmi rekâttır. Erkekler ve kadınlar için sünnet-i müekkededir. Ramazan ayında kılınır. Hastalık veya yolculuk sebebiyle oruç tutamayan kimselerin de teravih namazını kılmaları sünnettir. Teravih namazının camide cemaatle kılınması sünnettir ve sevabı çoktur. Evde tek başına veya cemaatle kılınabilir. Ancak camide kılmak daha faziletlidir. Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur: “Faziletine inanarak ve mükâfatını umarak Allah rızası için Ramazan gecelerini ibadetle geçiren (teravih namazını kılan) kimsenin geçmiş günahları bağışlanır.” (Tirmizi, Savm, 83) Teravih namazı, yatsı namazından sonra kılınır. Yatsıdan önce kılınması caiz değildir. Vitir namazı Ramazan ayında teravihten sonra kılınır. Teravihten önce de kılınabilir. Yirmi rekât olan teravih namazı her iki rekâtın sonunda selam verilerek kılınır. Dört rekâtta bir selam verilerek de kılınır. Her iki durumda da namaza devam edilerek yirmi rekât tamamlanır. Dört rekâtta bir selam vererek teravihi kılan kimse, ikinci rekâtta oturmamış ise kıldığı dört rekât iki rekât sayılır. Her iki rekâtta oturmak suretiyle namaza devam edip yirmi rekâtın sonunda selam verirse namaz tamamdır. Ancak teravihin böyle kılınması mekruhtur. Teravih’i hatim ile kılmak sünnettir. Vaktinde kılınmayan teravih namazı sonradan kaza edilmez. İmam ve cemaatten hiçbiri yatsı namazını cemaatle kılmamışlarsa, teravihi cemaatle kılamazlar. Çünkü teravihin cemaati yatsının cemaatine tabidir. Yatsı namazını tek başına kılan, teravih namazını imama uyarak cemaatle kılabilir. Teravihi imamla kılamayan kimse, vitir namazını imamla kılabilir. Her dört rekâtın sonunda biraz oturmak müstehabdır. Bu oturuşta isterse tekbir, tehlil (Lâ İlâhe İllallah) ve salavat-ı şerife ile meşgul olur, isterse susar. Her iki rekâttan sonra oturmak ise mekruhtur. Teravih namazını kıldıran imam, okuyuşu uzatarak cemaati nefret ettirip dağıtmaktan sakınmalıdır. Çünkü cemaati çoğaltmak, namazda kıraati (Kur’an okumayı) uzatmaktan daha faziletlidir. Ancak, Fâtiha’dan sonra üç kısa ayet veya üç kısa ayet kadar uzun bir ayetten daha kısa okumak mekruh olduğundan namazı kıldıran kimse buna dikkat etmelidir. İmam, çabuk kıldırarak namaza noksanlık getirmemeli, harflerin hakkını vererek okumalı ve ta’dil-i erkâna riayet etmelidir. Her iki rekâtın başında Sübhâneke ve Eûzü Besmele’yi, Ettehiyyâtü’den sonra Allâhümme Salli’yi, rükû ve secdelerde de tesbihleri terk etmekten sakınmalıdır. 1. İki Rekâtta Bir Selam Verilerek Teravihin Cemaatle Kılınışı Yatsı namazının son sünneti kılındıktan sonra teravih namazına başlanır. Namazı kıldıracak imam, “Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya, bana uyanlara imam oldum” diye niyet ederek iftitah tekbirini alıp ellerini bağlar. İmamın arkasında kılan cemaat da “Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya, uydum imama” diyerek niyet eder ve imamın tekbirinden sonra “Allâhu Ekber” diyerek tekbir alır ve ellerini bağlar. Bundan sonra imam ve cemaat gizlice “Sübhâneke”yi okur. Sübhâneke’nin okunması bitince, (cemaat ayakta başka bir şey okumaz) imam gizlice Eûzü Besmele, açıktan Fâtiha ve bir sure okur. Cemaatle birlikte rükû ve secdeleri yaptıktan sonra ikinci rekâta kalkılır. Burada yine imam gizlice Besmele, açıktan da Fâtiha ve bir sure okuyup cemaatle birlikte rükû ve secdeleri yaparak oturulur. Bu oturuşta imam ve cemaat Ettehiyyâtü, Allâhümme Salli, Allâhümme Bârik ile Rabbenâ Âtinâ...duasını okuyarak selam verilir. Böylece iki rekât kılınmış olur. Ayağa kalkılarak tarif ettiğimiz şekilde ikişer rekât kılınmaya devam edilir ve yirmi rekât tamamlanır. Bundan sonra üç rekâtlı vitir namazı da cemaatle kılınır. 2. Dört Rekâtta Bir Selam Verilerek Teravihin Cemaatle Kılınışı Namazı kıldıracak imam ve cemaat yukarıda tarif ettiğimiz gibi niyet ederek iftitah tekbirini alır ve ellerini bağlar. İmam ve cemaat gizlice Sübhâneke’yi okuduktan sonra (cemaat başka bir şey okumaz) imam gizlice Eûzü Besmele, açıktan Fâtiha ve bir sure okuyup rükû ve secdeleri yaparak ikinci rekâta kalkılır. Burada imam gizlice Besmele’yi, açıktan Fâtiha ve bir sure okuyup rükû ve secdeleri yapar ve otururlar. İkinci rekâtın sonundaki bu ilk oturuşta imam ve cemaat Ettehiyyâtü, Allâhümme Salli, Allâhümme Bârik’i okur ve üçüncü rekâta kalkarlar. Üçüncü rekâtın başında hem imam, hem de cemaat gizlice Sübhâneke’yi okur. Sonra imam gizlice Eûzü Besmele, açıktan Fâtiha ve bir sure okur. Sonra rükû ve secdeleri yaparak dördüncü rekâta kalkarlar. İmam gizlice Besmele’yi, açıktan da Fâtiha ve bir sure okuyarak yine rükû ve secdeler yapılıp oturulur. Bu oturuşta da imam ve cemaat Ettehiyyâtü, Allâhümme Salli, Allâhümme Bârik ve Rabbenâ Âtinâ... duasını okuduktan sonra selam verilir. Böylece teravih namazının ilk dört rekâtı kılınmış olur. Bundan sonra ayağa kalkılarak tıpkı tarif ettiğimiz gibi dörder rekât kılınmaya devam edilir ve yirmi rekât tamamlanır.
Soru: Vitir namazı nasıl kılınır?
Cevap: Vitir namazı akşam namazı gibi bir selamla kılınan üç rek’attan ibaret olup akşam namazından farkı her rekâtta Fatiha ve zammı (ilave bir) sure okuyarak üçüncü rekâtta rükudan önce tekbir alınarak kunut duası okunmasıdır. Soru: Sehiv secdesi nedir ve nasıl yapılır? Cevap: a) Sehiv secdesi: Namazda bir rüknü geciktirmek, bulunduğu yerden öne almak, tekrarlamak, bir vacibi terk etmek, geciktirmek veya değiştirmekten dolayı namazın sonunda sehiv secdesi yapmak vacib olur. Farzlardan birinin unutularak veya bile bile yapılmaması hâlinde namaz bozulacağı için sehiv secdesi ile tamamlanamaz, namazın yeniden kılınması gerekir. Vaciplerden herhangi birinin bilerek terk edilmesi durumunda sehiv secdesi gerekmez, namazın yeniden kılınması vacib olur. b) Sehiv secdesinin yapılışı: Namazda farzlardan veya vaciblerden biri unutularak geciktirilir yahut vaciblerden biri terk edilirse, namazın son oturuşunda yalnız Ettehiyyâtü okunarak sağ tarafa selam verildikten sonra, “Allâhu Ekber” diyerek secdeye varılır. Burada üç kere “Sübhâne Rabbiye’l-âlâ” denilir. Sonra “Allâhu Ekber” denilerek kalkılıp oturulur, tekrar “Allâhu Ekber” diyerek ikinci defa secdeye varılır ve üç kere “Sübhâne Rabbiye’l-âlâ” söylenir, “Allâhu Ekber” diyerek kalkılıp oturulur. Bu oturuşta, “Ettehiyyâtü, Allâhümme Salli, Allâhümme Bârik ve Rabbenâ Âtinâ...” duaları okunarak önce sağa, sonra sola selam verilir. Buna sehiv secdesi denir.
Soru: Ramazan ayında Televizyon, radyo veya başka bir cihazdan mukabele dinlemekle hatim yapılmış olur mu?
Cevap: Mukabele iki veya daha fazla kişinin karşılıklı birbirlerine Kur’an okuyup dinletmeleri veya birinin okuyup diğerlerinin onu takip etmesi demektir. Hatim, Kur’an’ın başından sonuna kadar Arapça olarak okunarak bitirilmesidir. Televizyon veya cd’den okunan bir mukabeleyi takip etmek veya dinlemek sevaptır. Ancak bu durumda kişi okunan mukabeleyi sadece dinlemekle yetinirse hatim sevabı alır. Hatim yapmış olmak için Kur’an’ın bizzat tilavet edilmesi/okunması gerekir. (Uğur HALEP)
Gündem
29 Nisan 2020 - 12:36
Bu yıl evler mescit olacak
Bu yıl koronavirüs salgını nedeniyle alınan tedbirler kapsamında evler mescit olarak kullanılacak
Gündem
29 Nisan 2020 - 12:36
İlginizi Çekebilir